زعفران

بهترین نوع زعفران

زعفران ناب قاینات خراسان رضوی
5
(4)

بهترین نوع زعفران

زعفران یکی از ارزشمند ترین و گران ترین ادویه ها در جهان است و به عنوان “طلای سرخ” شناخته می شود و در نقاط مختلف جهان یافت می شود. در این میان، زعفران موجود در برخی کشور ها از محبوبیت بیشتری برخوردارند. بهترین نوع زعفران عبارتند از:

  • زعفران سرخ ایران (Coupe Saffron):

زعفران ایران به عنوان بهترین نوع زعفران در جهان شناخته می شود و به دلیل کیفیت بسیار بالا، رنگ قرمز تیره، طعم قوی و عطر بسیار خوب، به عنوان یکی از مرغوب ترین و مشهورترین انواع زعفران شناخته می شود. این نوع زعفران اغلب در استان های خراسان و کرمان تولید می شود و در سراسر جهان مورد تقدیر قرار می گیرد.

  • زعفران لا منچا (La Mancha Saffron):

این نوع زعفران از اسپانیا به دست می آید و در بین مصرف کنندگان خود محبوبیت دارد. زعفران لا منچا به دلیل رنگ زعفرانی تیره، کیفیت بالا و طعم قوی، یکی از بهترین انواع زعفران در جهان است.

  • زعفران کشمیری (Kashmiri Saffron):

زعفران کشمیری از هندوستان به دست می آید و به عنوان یکی از گرانترین انواع زعفران شناخته می شود. این نوع زعفران به دلیل رنگ قرمز تیره، طعم شیرین و عطر بسیار خوب، بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

 

 

زعفران ممتاز سرگل مزارع ارگانیک بهرنگ

زعفران سرخ ایران

زعفران سرخ ایران به دلیل کیفیت بسیار بالا، رنگ قرمز تیره، طعم قوی و عطر بسیار خوب، به عنوان یکی از مرغوب ترین و مشهورترین انواع زعفران شناخته می شود. ایران دارای شرایط آب و هوایی و خاک  مناسب کشت است به همین دلیل به عنوان یکی از اصلی ترین تولیدکنندگان زعفران در جهان شناخته می شود و بیش از 90 درصد از تولید جهانی زعفران را در دست دارد.

دلایل شناخته شدن زعفران سرخ ایران به عنوان بهترین نوع زعفران عبارتند از:

  • کیفیت بالا:

زعفران سرخ ایران به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب، تجربه دیرینه در کشت و برداشت زعفران، و همچنین استفاده از روش های سنتی در فرآیند تولید، ازکیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این زعفران دارای عطر و طعم بارزی است و رنگ قرمز زیبا و متمایل به سرخ برجسته ای دارد. زعفران سرخ ایران به عنوان نماد کیفیت بالا و مرغوبیت در بازار جهانی شناخته می شود.

  • قدمت تاریخی:

کاشت زعفران در ایران به دوران باستان باز می‌گردد و این گیاه تا به امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی این سرزمین محسوب می‌شود. از گذشته تا به امروز برخی از شهر های خراسان رضوی ازجمله تربت حیدریه، تربت جام، قاین، فردوس، بیرجند، مشهد، بجنورد، سبزوار و کاشمر به عنوان قطب تولید زعفران شناخته می شوند. کشاورزان ایرانی از نسل به نسل دانش خود را در زمینه کشت و برداشت زعفران به ارث می برند.

  • شرایط ایده آل جغرافیایی:

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در نیم کره شمالی و استقرار در نزدیکی خط استوا، از میزان نور و تابش خورشیدی مناسبی برخوردار است. ما به عنوان کشوری با تنوع زمین شناسی و خاکی بالا، دارای مناطق مختلفی با خاک های سبک و غنی از مواد آلی و عناصر معدنی هستیم که دارای بافت مناسبی برای پرورش زعفران می باشد. این شرایط به عنوان یکی از عوامل موفقیت و شهرت زعفران ایرانی در سطح جهانی است.

  • رنگ باریکه:

زعفران سرخ ایران دارای رنگ باریکه بسیار قوی و غنی است که به صورت قرمز تیره تا سرخ واضح است. سرخی رنگ کلاله زعفران به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی خاص در زعفران برمیگردد. رنگ باریکه زعفران ایران به عنوان نمادی از غنای مواد رنگی فعال در زعفران شناخته می شود، از جمله کروسین و سافرانال که مسئول رنگ قوی و جذاب آن است. از ویژگی های دیگر رنگ باریکه زعفران سرخ ایران می توان به عدم تغییر رنگ و طعم آن در طول زمان اشاره کرد. به دلیل حساسیت زعفران به نور، در صورتی که به نحوی نگهداری نشود، ممکن است رنگ و طعم آن تغییر کند. با این حال، رنگ باریکه زعفران سرخ ایران به دلیل ویژگی های آنتی اکسیدانی که دارد، ماندگاری بیشتری دارد و می تواند در شرایط نگهداری مناسب به مدت طولانی حفظ شود.

  • طعم و عطر بارز:

زعفران سرخ ایران دارای طعم و عطر بسیار بارز و مطبوع است. طعم زعفران سرخ ایران شیرینی و تلخی ملایمی دارد و عطر آن مطبوع و معتدل است. طعم زعفران ایران را می توان به این صورت توصیف کرد؛ شیرین: زعفران ایران دارای طعم شیرینی است که از ترکیب مواد موثره طبیعی موجود در آن ناشی می شود. این شیرینی طعمی طبیعی و لطیف است که به غذاها و نوشیدنی ها می بخشد. تلخ: علاوه بر شیرینی، زعفران ایران دارای طعمی تلخ و ملایم است. این تلخی ملایم، تعادلی مناسب را در طعم غذاها و شیرینی های ایجاد می کند. گرم: زعفران ایران دارای طعم گرم و دلپذیری است. این گرمای طعم، حس راحتی و آرامش را منتقل میکند و طعمی دلچسب و دوست داشتنی را به وجود می آورد.

این ویژگی ها زعفران سرخ ایران را برای استفاده در آشپزی و تهیه مواد غذایی بسیار مورد علاقه قرار می دهد.

  • خواص درمانی:

زعفران سرخ ایران دارای خواص ضد التهابی، ضد افسردگی، آرامبخش و ضد اضطراب است که در صنایع دارویی و به منظور تولید دارو های درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این ادویه ارزشمند به عنوان گیاه دارویی استفاده بسیار می شود.

ایران به عنوان کشوری با تاریخچه ی طولانی در تولید زعفران، شرایط آب و هوایی و خاک مناسب، دانش فنی بالا و تجربه ی طولانی در فرآیند کشت و برداشت زعفران، بهترین شرایط را برای تولید زعفران با کیفیت فراهم می کند.

فرآیندی که بهرنگ برای تولید بهترین نوع زعفران طی می کند

در شرکت نوید زعفران خراسان رضوی، ارگانیک بودن و حذف مواد شیمیایی حرف اول را میزند. اکنون به بررسی فرآیندی می پردازیم که شرکت بهرنگ برای تولید زعفران ارگانیک طی می کند:

  • کشت زعفران:

اصلاح الگوی کشت الفبای نخست این حرکت بود که با حذف انواع کود های شیمیایی و آفت کش ها در مزارع زعفران شروع شد. متخصصان ما توانسته اند با برسی پیاز زعفران، استفاده از الگوی مناسب آبیاری، آزمایش خاک و رفع سموم از آن راهنمای ما در تولید محصولی باشند که از نظر سلامت و کیفیت غذایی قابلیت رقابت با بازار های جهانی را دارد.

  • برداشت محصول:

محصولی که برند زعفران بهرنگ ارائه می کند، در زمین های سم زدایی شده رشد می یابد. سپس به وسیله کارگر ماهر و آموزش دیده چیده شده و راهی کارخانه می شود و کلاله زعفران با مهارت هرچه تمام از آن جدا می شود.

  • خشک کردن:

کلاله زعفران باید به سرعت و به روش های مناسب خشک شود تا از افت رنگ و کیفیت آن جلوگیری شود. امروزه خشک کردن زعفران به روش های سنتی جای خود را به روش های مدرن تر داده اند. در همین راستا این شرکت به جهت کیفیت محصول نهایی موفق به طراحی و ساخت نوعی الک زعفران با نام الک بهریز شده که موجب تاثیر در بهبود کیفیت محصول شده است.

در نهایت برای کیفیت سنجی دوباره به آزمایشگاه فرستاده میشود. محصول بدست آمده توسط متخصصان مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تایید کیفیت، بسته بندی و راهی بازار مصرف می شود.

کشت زعفران به صورت ارگانیک سبب ارتقا کیفیت غذایی محصول می شود. به علاوه آسیب های مخرب استفاده از سموم مختلف را هم از دامن محیط زیست کم می کند. و جهانی عاری از آلودگی را به نسل بعد هدیه می دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

در صورت امکان به مقاله ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات: 4

تا کنون کسی در مورد این مقاله نظری ثبت نکرده است، شما اولین باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *